Tuesday, March 23, 2010

تئوری شیعه - سراب یا واقعیت

بعد از طرح عدم کفایت سیاسی امام علی که توسط عمروعاص به خوبی طراحی و با موفقیت پیاده سازی شد و متعاقب آن خلع از سمت خلافت و جایگزینی او توسط معاویه، پس از آن صلح و بیعت امام حسن با خلیفه و در نهایت شکست کودتای امام حسین، دست بنی هاشم از خلافت به کلی کوتاه شد. با خانه نشینی امام سجاد، بنی هاشم فاصله چندانی با حذف از تاریخ اسلام نداشت. اما از زمان امام باقر، که به علت هوش اجتماعی بسیار بالا، متوجه وخامت اوضاع شده بود، تئوری جدیدی شروع به شکل گرفتن کرد، که با کوشش های امام جعفر صادق به صورت تئوری جامعی (که به نام شیعه معروف است) تدوین گشت. در این تئوری برای اولین بار در تاریخ اسلام، مفهوم جدائی دین از سیاست در لفافه امامت مطرح گشت. به این ترتیب که چون بنی هاشم راهی برای مبارزه سیاسی و جلب عقاید عمومی جامعه پیدا نکرده بود، در مقابل خلافت –که امری بود انتخابی- مفهوم امامت را –که به طور کامل انتصابی و بر اساس تئوری شیعه از جانب خدا بود- بنیان گذاشت، تا به این ترتیب فارغ از افکار عمومی بتوانند در صحنه حضور داشته باشند و هر کاری را به سادگی به خدا –جائیکه کسی را جرات خرده گرفتن بر آن نبود- نسبت دهد. این تئوری هر چند که خیلی ناشیانه طراحی شده بود و از همان روزهای نخست توسط مسلمین واقعی –اعراب- رد شد –چون اصولا این تئوری با خط فکری پیغمبردر تضاد کامل بود-، اما به مذاق روشنفکران ایرانی که برای مبارزه با اسلام و خرافه پرستی ناشی از آن قدرتی در دست نداشتند، بسیار خوش آمد و آن را تنها راه رهائی از خلفای عرب می دانستند. با این مدل آنها میتوانستند –یا حداقل فکر میکردند که میتوانند- سیاست کشور را که در مسیر قهقرائی خود به سمت نابودی و عربی شدن حرکت میکرد از دیانت جدا کنند و با روشهای مدنی آن را کنترل کنند –حالا یک امامی هم گوشه عربستان بنشیند و حرام و حلال کند، خیلی مهم نبود-. بنابراین شروع به تبلیغ این بدعت جدید کردند و از آنجائی که اصولا ایرانیان عشق مباحث عرفانی را داشتند در طی سالها این بدعت با امتزاج با عرفان تبدیل به هیولای غیر قابل مجادله ای شد که دیگر حتی روشنفکران ایران هم کم کم باور کرده بودند که شان و مقام ائمه از پیامبر هم بالاتر بوده و اصلا اگر خدا جواب سلام پیغمبر را میداده، به خاطر گل روی نوه، نتیجه هایش بوده است. ماحصل اینکه، بعد از هزار و اندی سال اکنون ما وارث این بدعت جعفری، از دید غیر مسلمانان، مسلمان و تروریستیم، و از دید مسلمانان، کافر و مهدورالدم هستیم

No comments:

Post a Comment