Sunday, April 4, 2010

توهین آمیز و خلاف واقع دو حربه برای فرار از واقعیت

چند روز پیش یکی از دوستان لینکی را در سایت "رای ایرانی" گذاشته بود با عنوان "خر راوی حدیث است" من هم چون به نظرم لینک قشنگی آمد آن را در سایت دنباله به اشتراک گذاشتم. لینک به صورت خیلی ساده، یکی از احادیث اصول کافی را با ذکر منبع نقل کرده بود. مطابق این حدیث علی از قول الاغ پیغمبر نقل کرده بود که حضرت نوح به جد این الاغ گفته بوده که از نسل تو الاغی به وجود می آید که بهترین بنده خدا بر آن سوار خواهد شد. قبل از اینکه لینک را به اشتراک بگذارم، اصول کافی را هم کنترل کردم و مطمئن شدم که حدیث در کتاب نقل شده است.

البته لینک به اندازه کافی از دوستان مثبت گرفت. اما نکته ای که برایم جالب بود، چهار منفی بود که دوتای آنها به دلیل "توهین آمیز" و دو تای آنها هم به دلیل "خلاف واقع" بود. در مورد توهین آمیز که بنده هم کم و بیش با دوستان موافقم، مجوز انتشارکتابی با محتوائی شبیه به اصول کافی در قرن بیست و یکم، توهین به شعور تمام ابنا بشر است. اما این اشکال از لینک من نیست، اشکال از کتاب مذکور است و اگر دوستان دل خونی دارند، باید سراغ دست اندر کاران چاپ و توزیع آن کتاب بروند وگرنه من توهینی را به اصل حدیث اضافه نکردم و نقل کفر هم کفر نیست، چه برسد به نقل حدیث معصومین!! اما در مورد "خلاف واقع"، من کلی با این عبارت مشکل دارم. هر بار که انتقادی به اسلام میشود، دوستان مسلمان فوری چشمهایشان را میبندند و دهانشان را باز میکنند و میگویند "خلاف واقع". دوستان عزیز! واقعیت یک چیز سلیقه ای نیست که اگر از چیزی خوشمان نیامد، بگوئیم "خلاف واقع". ممکن است من خیلی از مطالبی را که میشنوم، دوست نداشته باشم. آیا این دلیل کافی برای غیر واقعی بودن آنهاست؟ آیا بهتر نیست به جای حمایت کورکورانه از یک مطلب، در مورد آن فکر کنیم؟ اگر امروز به بسیجی ها ایراد میگیریم که کورکورانه از خامنه ای حمایت میکنند، آیا بهتر نیست خودمان هم کورکورانه از هیچکسی حمایت نکنیم؟ بیائید حرف حق را از دشمنمان هم بشنویم و موافقت یا مخالفتمان را بر پایه دلیل بگوئیم. شاید روزی بتوانیم به کمک هم دانش خود را از دنیای اطرافمان بالا ببریم.

اگر گلایه کردم، ببخشید، دلم از تعصبات بعضی از دوستان خیلی گرفته بود.

No comments:

Post a Comment